Hoe wordt de premie van een autoverzekering opgebouwd?

Het is interessant om te ontdekken hoe de premie van een autoverzekering nu ongeveer in elkaar steekt. Hierdoor weet iemand eerder wat deze ongeveer betaalLife-Insuranced en waarvoor dat dan wel betaald wordt. Ondanks dat een lage premie voor iedereen mooi is meegenomen is hier voor sommige verzekeringsnemers helaas bijna niet aan te komen.

Beginnende rijders zullen bijvoorbeeld nauwelijks no-claim korting hebben. Dit is een korting die je opbouwt naarmate je steeds meer jaren zonder schade rijdt. Bij sommige verzekeraars loopt dit op tot wel 75 of zelfs 80 procent. Omdat het onmogelijk is als beginnende bestuurder al schadevrije jaren te hebben zul je niet aan een vrij hoge premie kunnen ontkomen. Voor iemand zonder schadevrije jaren begint de no-claim korting vaak pas rondt de 35%.

Een andere bepalende factor is de waarde van een auto. Dit is natuurlijk vrij logisch. Bij een auto die erg duur of nog een hoge waarde heeft zal een verzekeraar namelijk veel hoger uit moeten keren als deze total-loss is of veel schade oploopt. Dit zie je dan ook vaak terug in de hoogte van de premie. Zelfs voor iemand die al heel lang schadevrij rijdt kan de premie dan nog steeds vrij hoog zijn.

Wat de prijs ook nog omhoog of omlaag kan drijven is de aanvullende dekkingen op een verzekering en af deze all-risk, WA met een aanvullende dekking of alleen WA verzekerd is. Het spreekt voor zich dat all-risk het duurste is, aangezien je hierbij ook uitgekeerd krijgt bij zelf veroorzaakte schade. Met een WA verzekering ben je alleen gedekt voor de schade die je met jouw voertuig aan andere voertuigen toebrengt. Tot slot kan de plaats waar je woont ook de premie verhogen of verlagen. Zo hebben sommige postcodes een hoger risico voor onder andere diefstal. Dit is meestal het geval wanneer iemand in een grote stad of stedelijk gebied woont.

ADD YOUR COMMENT